Op 10 maart zijn wijzigingen in het Bouwbesluit doorgevoerd met betrekking tot de verplichte voorzieningen voor het laden van elektrische voertuigen. Van belang is om deze eisen uit het Bouwbesluit mee te nemen in de ontwikkeling van bouwplannen. De regelgeving heeft betrekking op enerzijds woongebouwen en anderzijds utiliteitsgebouwen, zoals kantoren.
Laadpalen woninggebouw
Nieuwbouw en ingrijpende renovaties*
- Infrastructuur opnemen per parkeervak voor aanleg van laadpunten van elektrische voertuigen. Daadwerkelijke plaatsing is nog niet verplicht, enkel opname van de infrastructuur per parkeervak.
Laadpalen utiliteitsbouw
Nieuwbouw en ingrijpende renovaties*
- Bij utiliteitsgebouwen met meer dan 10 parkeervakken op hetzelfde terrein geldt minimaal 1 laadpunt voor elektrische voertuigen.
- Infrastructuur (loze leidingen) opnemen voor 1 op de 5 parkeervakken.
Laadpalen utiliteitsbouw vanaf 2025
Bestaande utiliteitsgebouwen
- Bij utiliteitsgebouwen met meer dan 20 parkeervakken op hetzelfde terrein moet vanaf 2025 minimaal 1 parkeervak zijn aangelegd met een laadpunt voor elektrische voertuigen.
* Ingrijpende renovatie
- Indien meer dan 25% van de oppervlakte van de gebouwschil wordt veranderd, vernieuwd of vergroot.
Rekening houden met ontwikkelingen
Bij nieuwbouw en ingrijpende renovatie zijn laadpalen en voorzieningen verplicht. Dit houdt in dat extra kosten zullen gemaakt worden voor de installatietechnische onderdelen. Het effect van laadpalen is namelijk substantieel. Ter illustratie een Tesla heeft een oplaadsnelheid van 22 kW, bij kleinere kantoren is een aansluiting van 3 x 80 ampère aanwezig. Dit houdt in dat bijna de helft aan elektrische vermogen naar elektrische voertuigen gaat. Kortom of de laadsnelheid zal beperkt moeten worden, het aantal laadpunten of de hoofdaansluiting zal aangepast moeten worden.
Laadpalen quickscan voor bedrijven
Benieuwd wat voor consequenties laadpalen voor uw gebouw of bouwplan heeft?
bron: RVO